Wednesday, February 9, 2011

Bolehkah PAS tawan Terengganu?

Oleh Awang Harun

Salam Perjuangan;

Hari ini, timbul pula gema ‘PAS Ganti Umno’ yang cuba dan sedang diwujudkan oleh PAS sebagai sebuah parti orang Melayu Islam yang telah lama bertapak di negeri Terengganu Darul Iman.

Kewujudan PAS sejak lebih 50 tahun lalu juga berikutan ‘serpihan’ di kalangan para alim ulama’ yang pernah sama-sama berjuang dalam Umno dan tidak bersetuju dengan dasar-dasar Umno yang bertentangan dengan Islam.

Maka, dalam beberapa siri persidangan golongan ulama’ yang benar-benar berpegang dengan Islam bertindak keluar dari Parti Kebangsaan Nasionalisma Melayu atau Umno.

Sehubungan itu, Umno yang telah lama wujud sejak lebih 60 tahun itu kini telah memasuki usia ‘warga emas’ yang ‘nyanyuk’. Masalahnya, jika panjang umur tetapi ‘beriman’ dan ‘beramal soleh’ tidak menjadi beban.

Tetapi, yang menjadi masalahnya Umno yang telah memasuki usia warga emas itu bukan sekadar ‘nyanyuk’ tetapi diperkatakan orang semakin ‘jahat’, ‘bodoh sombong’ dan ‘gila’ kuasa.

Maka, kali ini menjelang Pilihan Raya Umum (PRU) ke-13 yang mungkin paling awalnya dijangka bulan Jun atau November 2011? atau mungkin Mac 2012? atau mungkin Jun atau November 2012?

Sehubungan itu, PAS kali ini melancarkan ‘gelombang’ agar rakyat sudi membuat perubahan demi masa depan agama, banga dan negara. Gelombang ‘PAS Ganti Umno’ itu diharapkan segera disambut rakyat dan pengundinya.

Persoalannya, bersediakah rakyat dan para pengundi Melayu hari ini membuat perubahan untuk menukar rumah yang telah lebih 60 tahun didiaminya hingga beranak cucu dan bercicit-cuit?

Rata-rata rakyat dan pengundi dibawa masih ‘mamai’ atau ‘pening-pening lalat’ atau ‘mabuk’ dalam membuat pilihan untuk menukar Umno kepada PAS. Kenapa?

Alasannya, kerana adanya Umnolah maka, orang Melayu boleh mencapai kemajuan sehingga hari ini dan kerana orang Melayu-Umnolah membolehkan kita hidup senang. Benarkah begitu wahai rakyat?

Sebenarnya, usahlah biarkan kita rakyat bawahan ini terus-menerus diperbodohkan. Cukuplah wahai rakyat Melayu sekalian. Jadilah, kita seorang manusia yang merdeka jiwa dan mindanya.

Namun begitu, hanya orang Melayu-PAS dan Melayu PKR sahaja yang dikategorikan cerdik dan berjiwa merdeka. Sebab itu, PAS dan PKR yang celik internet pasti akan bebas jiwa dan mindanya.

Hari ini, Umno dan kerajaan Barisan Nasional sudah tidak kuat lagi. Dia hanya bergantung kepada ‘tongkat’ yang masih ada disekelilingnya. Tongkat itu ialah MCA, MIC, Polis dan Tentera, Pegawai dan Kakitanagan Kerajaan.

Jika PAS dan Pakatan Rakyat boleh ‘tawan’ hati golongan tersebut dan hati rakyat dan hati para pengundi. Awang beri jaminan barulah ‘gelombang rakyat’ untuk buat perubahan akan bersama-sama dengan PAS dan Pakatan Rakyat.

Justeru itu, senario politik yang berlaku di Terengganu hari ini, PAS berkeyakinan boleh mengulangi kejayaan memerintah semula negeri dalam Pilihan Raya Umum (PRU) ke-13 akan datang.

Pesuruhjaya PAS Terengganu, Dato’ Harun Taib berkata PRU ke-13 akan datang boleh jadi seperti PRU ke-10 tahun 1999.

Ini kerana, katanya berdasarkan situasi politik di Terengganu hari ini PAS boleh mengulangi kejayaan pada PRU ke-13 sebagaimana PRU ke-10 dan memerintah semula negeri.

“Kita telah siapkan 30 tawaran PAS kepada rakyat untuk pilihan raya (PRU ke-13) akan datang supaya rakyat boleh membuat perubahan.

“Situasi politik hari ini, PRU ke-13 boleh jadi seperti PRU ke-10 tahun 1999 dan PAS boleh kembali memerintah Terengganu, Insya’Allah,” tegasnya.

Beliau berkata demikian dalam ucaptama Nadwah Ulama’ PAS Terengganu bertajuk “Cabaran dan Resepi Kemenangan Dalam Konteks Pilihan Raya Umum (PRU) ke-13” di Markaz Tarbiyyah PAS Kubang Lembek, Manir, 3 Februari lalu.

Namun begitu, katanya ahli dan petugas PAS perlu ‘menghadamkan’ resepi dalaman bagi menghadapi cabaran serta mencapai kemenangan tersebut.

Kata Ustaz Harun, jentera PAS perlu mempelajari ilmu menguasai hati rakyat dan para pengundi dalam pilihan raya.

“Kita, parti dakwah perlu memujuk orang (pengundi) dengan kita menerangkan dasar Islam, kebaikan Islam berbanding dengan dasar parti lain.

“Saya tidak suka ‘menyerang’ dengan bahasa yang kasar dalam ceramah-ceramah kerana tidak disukai oleh orang Umno atau orang atas pagar,” ujarnya.

Antara lain, katanya jentera parti perlu sentiasa bersedia berkorban sama ada yang murah atau mahal, mempunyai pendirian yang tetap dan tabah.

Menurutnya, ahli PAS hendaklah sentiasa taat kepada Allah dan RasulNya, tidak berbantah-bantahan serta bersabar menghadapi halangan dan tentangan.

Awang diberitahu, hadir sama pada majlis tersebut Timbalan Pesuruhjaya (III) PAS Terengganu, Ustaz Satiful Bahri Mamat, Ketua Dewan Ulama’ PAS Terengganu, Dato’ Hussin Awang, Setiausaha PAS Terengganu, Yahaya Ali dan Bendahari PAS Terengganu, Muhyidin Abdul Rashid dan ramai lagi.

Kesimpulannya; “USAH BIAR KESILAPAN KITA HARI INI MENYEBABKAN ANAK CUCU KITA KENCING DI KUBUR KITA DI MASA HADAPAN”

No comments:

Post a Comment