Friday, December 24, 2010

PAS lebih pandai jaga Melayu

Oleh Awang Harun

Salam Sejahtera Untuk Semua;

Perjuangan PAS yang berlandaskan Islam lebih baik dan layak menjaga bangsa Melayu berbanding Umno serta perjuangannya.

Isu perpaduan Melayu antara PAS dan Umno pula sengaja ditimbulkan kembali oleh Barisan Nasional (BN) apabila Umno semakin lemah serta hilang sokongannya.

Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Dato’ Nik Abdul Aziz Nik Mat menegaskan pendirian PAS kini menolak Umno dan memilih Pakatan Rakyat.

“Hari ini timbul pula perpaduan Melayu. PAS dengan Umno, isu (perpaduan) ini sudah selesai (tolak) dua tahun lalu.

“PAS tolak Umno dan ambil Pakatan Rakyat. Perpaduan (isu) Melayu ini hendak jaga Melayu atau hendak jaga Umno.

“Jika hendak jaga Melayu, aku (PAS) orang PAS lebih pandai jaga Melayu dari mu (Umno) orang Umno. Aku (PAS) jaga Melayu dari dunia sampai akhirat, mu (Umno) jaga Melayu sampai dekat pintu kubur sahaja,” tegasnya ketika berucap pada majlis Ceramah Isu Semasa di Kampung Panji, dekat sini.

Beliau yang juga Menteri Besar Kelantan mendakwa PAS lebih pandai untuk menjaga bangsa Melayu dengan agama (Islam) di dunia hingga ke akhirat.

Katanya, Umno tidak ikhlas dan akan kembali menyingkirkan PAS setelah kuat sebagaimana pengalaman masa lalu.

“Saya di antara orang yang kuat menyokong PAS masuk Barisan Nasional selepas peristiwa 13 Mei. Ketika (gabungan PAS-Umno) itu, kita (PAS) ingat dia (Umno) ikhlas.

“Rupa-rupanya, bila dia (Umno) ‘kenyang’ molek, ‘gemuk’ molek…dia (Umno) gigit betis kita (PAS) balik (pula). Pepatah Arab berkata, “anjing kurus bila kamu beri dia gemuk, dia gigit betis kamu”.

Kata Dato’ Nik Aziz, laporan akhbar ketika itu yang mendakwa PAS keluar dari Barisan Nasional sebenarnya PAS telah dipecat.

“Dalam surat khabar tulis (lapor) berita PAS keluar…tidak betul itu. PAS bukan keluar, PAS ‘ditendang’ (dipecat). Setelah Umno rasa gagah, dia (BN) tendang kita (PAS),” ujarnya.

Menurutnya, kemasukkan PAS dalam Barisan Nasional suatu ketika dahulu atas rundingan Perdana Menteri, Tun Abdul Razak dengan Dato’ Asri (PAS) apabila berlaku peristiwa berdarah 13 Mei.

Beliau berkata selepas PAS dipecat dan Dato’ Asri meletak jawatan dalam kerajaan BN, PAS kembali meneruskan perjuangan bersendirian.

Hari ini, katanya PAS kembali pulih di Kelantan, Terengganu serta beberapa buah negeri untuk berhadapan dengan Umno dan kerajaan BN.

Menurutnya, pelawaan pihak tertentu yang mahu menjadi orang tengah ke arah perpaduan Melayu PAS-Umno disifatkan ‘hidung tak mancung pipi tersorong-sorong’.

Begitulah ‘seriknya’ Tok Guru Kelantan apabila terdengar sahaja jika ada mana-mana pihak yang hendak ‘merujuk’ kembali dengan Umno-BN.

Ini kerana, parti ‘haprak’ Umno-BN itu disifatkan selalu bercakap bohong serta mempunyai tipu helah tertentu.

Bercakap bohong dengan tipu muslihat samalah seperti bercakap denagn lidah tidak bertulang atau lebih tepat lagi seperti ‘buaya’.

Binatang Buaya ini jika di Zoo memang nampak baik dengan tuan penjaganya yang selalu beri dia makan suap. Tetapi, jika dia rasa terlalu lapar sangat dengan tuan-tuan dia makan sekali.

Itulah, sebabnya kebarangkalian yang pernah dialami oleh Tok Guru Nik Aziz yang mempunyai pengalaman luas serta pernah bersama dalam kerajaan Barisan Nasional ketika PAS dipelawa bergabung.


NOTA: ‘Orang Yang Beriman Tidak Akan Disengat Dua Kali Dalam Satu Lubang’

No comments:

Post a Comment